18. september 2024

Vettug viten: Nina Grünfeld om å være jøde i Norge

Som dokumentarfilmskaper har Nina Grünfeld skildret sin jødiske families historie og utforsket identiteten til jøder i Norge. Nå som Midtøsten igjen står i brann og Israel møter fordømmelse for sin framferd i Gaza, hvordan er det å være jøde i Norge i 2024? Hvordan er det for den lille minoriteten å føle seg utrygg – nok en gang? Har vi glemt historien? Og, med filmskaperens blikk, hvordan påvirkes holdningene våre av bildene vi får se?

Nina Grünfeld er professor og prodekan forskning ved Høgskolen i Innlandet. Hun har selv laget en rekke dokumentarfilmer. Under Vettug viten denne onsdagen gir hun oss sine perspektiver på et vanskelig og personlig tema, med bruk av egne erfaringer og filmer.

Gratis inngang! Velkommen!

Arrangementet er del av Forskningsdagene 2024, holdes i sal 2 i Hamar Kino og er utvidet til 1 time.

Vettug viten er et månedlig arrangement i lunsjtida der forskere fra Høgskolen i Innlandet serverer ny kunnskap om spennende temaer i et kort format.

Hamar bibliotek er arrangør sammen med Høgskolen i Innlandet og Hamar kino.

Gratis inngang

Onsdag 18. september 2024