2. januar 2025

Nyttårskonsert 2025 – Schönbrunn Palace Orchestra

På nyttårskonserten 2025 vil Schöbrunn Palace Orchestra kaste ekstra glans over Johan Strauss’ 200-års jubileum. Stauss er spesielt kjent for sine melodiøse wienervalser og blir også omtalt som «valsenes konge».

Strauss ble født i Wien i 1825 og formet musikken i sin tid som ingen andre. Med sine valser, polkaer og operetter skapte han tidløse mesterverk som fortsatt i dag regnes som selve symbolet på den wienske musikktradisjonen.

Schöbrunn Palace Orchestra er kjent for sine fremragende tolkninger av Strauss og andre komponister fra den klassiske wienerperioden, og de benytter denne anledningen til å hedre den wienerske musikkarven.

Schöbrunn Palace Orchestra har gjort seg bemerket med sine opptredener i de praktfulle salene i Schönbrunn-palasset og har blitt en kulturell ambassadør for Wien. Orkesterets nyttårskonserter i Skandinavia er et høydepunkt på den internasjonale konsertkalenderen. I 2025 besøker de Danmark, Sverige, Norge, Finland og Estland, ikke bare for å spre feststemning ved årsskiftet, men også med sin unike hyllest til Johann Strauss.

Varighet: 2 timer inkl. pause

Torsdag 2. januar 2025