Strikkekunst og båtbyggertradisjoner

Publisert 26. august 2024

Velkommen til en unik utstilling i galleriet på Hamar Kulturhus! Vi inviterer deg til å oppleve en fascinerende del av Innlandets kulturarv gjennom to utstillinger som feirer både strikkekunst og båtbyggertradisjoner.

Publisert 26. august 2024

Utstillingsperiode: Lørdag 31. august – lørdag 19. oktober
Sted: Galleriet, Hamar Kulturhus
Åpent i bibliotekets åpningstider. Gratis inngang.

Hamarkofta 2018: En Jubileumsutstilling

I forbindelse med Hamars 175-årsjubileum og Stitsjorama helgen 14-15. september, samles de flotte koftene fra Hamarkofta 2018-konkurransen igjen i det nyoppussede galleriet i Hamar Kulturhus. Lørdag 14. september kl. 13-14 arrangerer vi Strikk og Lytt i galleriet, hvor det blir bokbad med Anne Bjørke, høytlesing, og intervjuer med deltakere fra konkurransen. Dette blir en fin anledning til å dele historiene bak koftene og feire strikkekunsten.

Revitalisering av Mjøsbåtkulturen: En Installasjon

Parallelt med utstillingen av Hamarkofta, vil vi også presentere en installasjon som fokuserer på Mjøsbåtkulturen. Dette prosjektet ønsker å styrke bevisstheten om mjøsbåtkulturen, som har vært en viktig del av livet rundt Mjøsa i over et århundre. Installasjonen gir deg muligheten til å se en fullskala Mjøsbåt, med sine karakteristiske skrog og smijernsutriggere. Mjøsbåtkulturen fikk i 2021 internasjonal anerkjennelse ved å bli innskrevet på UNESCOs representative liste over menneskehetens immaterielle kulturarv. Dette prosjektet er et samarbeid mellom Anno museum, Mjøsmuseet og Hamar Roklub 1881.

Bilde av tradisjonell mjøsbåt fra rundt 1930, et av de tidligste bildene av mjøsbåt med utriggere for årene. Utriggeren gir roeren mer kraft i åretaket. Foto: Johs. Johannessen / Anno Domkirkeodden. Bildet er hentet fra DigitaltMuseum.

Vi ser frem til å ønske deg velkommen!

Arrangører: Stitsjorama og Hamar bibliotek (Hamarkofta-utstillingen), Anno museum og Hamar bibliotek (Mjøsbåtkultur-installasjonen).

Flere fra aktuelt