Mjøsanker tar ansvaret for servering i Hamar kulturhus

Publisert 9. august 2024

Oppdraget omfatter publikumsservering på arrangementer, catering for artister o.a., kafétilbudet i foajeen og restaurantlokalene.

Publisert 9. august 2024

Mjøsanker tar ansvaret for servering i Hamar kulturhus fra og med 22. august.

Mjøsanker er en av Innlandets største arbeidsinkluderingsbedrifter og har lang erfaring fra drift av ulike serveringssteder; Kringla Bakeri på Hamar, Matfatet i Brumunddal og Bite`ti hos Sirkula på Gålåsholmen.

Mjøsanker er eid av Hamar, Ringsaker, Løten og Stange kommuner, samt Innlandet fylkeskommune.

Oppdraget i Kulturhuset omfatter publikumsservering på arrangementer, catering for artister o.a., kafétilbudet i foajeen og kafé/restaurant i lokalene hvor Satellitten holdt til. Mjøsanker vil bruke noe tid før de er operative på alle disse områdene. I første omgang vil de ha fokus på servering i forbindelse med arrangementer, dernest kafétilbudet i foajeen, samt at de har en ambisjon om å på sikt starte drift i restauranten.

– Vi er svært fornøyde med å ha inngått en avtale med en solid og dyktig aktør, som også har et samfunnsoppdrag som korresponderer med vårt eget, sier leder ved Hamar Kulturhus Tor Rullestad. – Erfaringen fra de andre stedene de driver, tilsier at dette vil bli bra og en veldig god tilvekst til huset, avslutter han.

Utvikler konsept for ungdom
Erik Skramstad Uthus, administrerende direktør i Mjøsanker, er også godt fornøyd med det nye oppdraget. – For oss blir dette en viktig arena, der vi både kan bidra til å gi et godt servicetilbud til Hamars befolkning, og samtidig skape gode arbeidsarenaer for mennesker som trenger å komme ut i arbeid, sier han. – Gjennom denne avtalen vil vi klare å få enda flere ut i arbeid, noe som er vårt viktigste oppdrag.

Kafeen i foajeen vil for eksempel gi arbeidsplass til personer som trenger ekstra tilrettelegging for å være i jobb. Dette har vi god erfaring med både fra Kringla Bakeri og Biteti café. Når det gjelder kafé/restaurant-tilbudet i de tidligere lokalene til Satellitten, så jobber vi der med et konsept hvor vi ønsker å treffe en yngre målgruppe. Der har vi stor tro på at vi på sikt skal få på plass et nytt og viktig sted for ungdom på dagtid og et restauranttilbud tilknyttet kulturlivet på kveldstid, sier Uthus.

Flere fra aktuelt