2. november 2024

Korpskonsert – Jubileumskonsert Hamar 175 år

Hamar Veterankorps, Vang Musikkforening og Hamar Musikkorps inviterer til en buffét hvor det serveres varierte musikalske perler skrevet av Hamar komponister, eller arrangert av personer fra Hamar. I tillegg vil pensjoniststorbandet Swing & Sweet bidra med en musikalsk coctail før konserten.

Janitsjarbyen Hamar er fortsatt et begrep, ikke minst på grunn av Janitsjarfestivalen som ble arrangert av lokale korps i perioden 1969 – 1999.

Men uten at noen står bak musikken, har korpsene ingenting å spille. I Hamar er vi så heldige å ha en rekke komponister og arrangører som har satt sitt preg på mye av den musikken som landets korps framfører i dag. Som et ledd i by-jubileet ønsker Hamar Veterankorps, Vang Musikkforening og Hamar Musikkorps å hedre noen av disse komponistene og arrangørene.

I løpet av konserten kan du få høre musikk som er skrevet eller arrangert av navn som Sverre Bergh, Anders Ørbæk, Fredrikke Waaler, Knud H. Rasmussen, Anders Sørensen, Tom Larson og Svein Erik Haug. Du vil blant annet få høre «Hamarmarsjen», en fantastisk flott konsertmarsj av S. Bergh, den lystige «Septembervals» av A. Ørbæk og «Hjemreisen fra Grundset» av A. Sørensen i et spennende arrangement av T. Larson.

Hele den kulturhistoriske betydningen disse komponistene og arrangørene har hatt for Hamar, bindes sammen i musikalske uttrykk av korpsene, godt underbygget av ord og bilder som viser noe av byens musikalske DNA.

Vel bekomme. Nå er det opp til deg å nyte det som blir servert.

Lørdag 2. november 2024
Kl. 17:00–19:00