31. august – 19. oktober 2024

Strikkekunst og båtbyggertradisjoner

Velkommen til en utstilling som viser to ulike tradisjoner i Innlandets kulturarv; strikkekunst og båtbyggertradisjoner.

Hamarkofta 2018: En Jubileumsutstilling

I forbindelse med Hamars 175-årsjubileum og Stitsjorama (avholdt 14-15. september) har vi samlet de flotte koftene fra konkurransen Hamarkofta fra 2018 i Galleriet i Hamar Kulturhus.

Arrangører: Stitsjorama og Hamar bibliotek.

Revitalisering av Mjøsbåtkulturen: En Installasjon

I Galleriet presenterer vi også en installasjon som fokuserer på Mjøsbåtkulturen. Dette prosjektet, et samarbeid mellom Anno museum, Mjøsmuseet og Hamar Roklub 1881, ønsker å styrke bevisstheten om mjøsbåtkulturen, som har vært en viktig del av livet rundt Mjøsa i over et århundre.

Installasjonen gir deg muligheten til å se en fullskala Mjøsbåt, med sine karakteristiske skrog og smijernsutriggere.

Mjøsbåtkulturen fikk i 2021 internasjonal anerkjennelse ved å bli innskrevet på UNESCOs representative liste over menneskehetens immaterielle kulturarv.

Arrangører: Anno museum og Hamar bibliotek.

Foto: Tradisjonell mjøsbåt fra rundt 1930, et av de tidligste bildene av mjøsbåt med utriggere for årene. Utriggeren gir roeren mer kraft i åretaket. Foto: Johs. Johannessen / Anno Domkirkeodden. Bildet er hentet fra DigitaltMuseum.

Gratis inngang

31. august – 19. oktober 2024
Kl. 09:00–15:00

Galleriet Hamar kulturhus

Hamar bibliotek

Dørene åpner:

Åpent i bibliotekets åpningstid.