14. november 2025

Buicken – Lars Saabye Christensen

Saabye og Buicken runder 15 år. Buicken har holdt på siden 2010 og består av forfatter Lars Saabye Christensen, forfatter Tom Stalsberg, gitarist/sanger Amund Maarud og trompet/sang Mathias Eick. OBS // KONSERTEN ER NOVEMBER 2025.

En ganske så unik kvartett som har utgitt bøker og album, som har turnet land og strand rund, og med en stor Sjømannskirketurne i USA. Buicken har med seg riff, harmonier, tekster og underfundigheter i både hanske- og bagasjerom. Åtte sylindre blues og fire takter rock. Og noen ganger rygger Buicken tilbake til det Gamle Norge og andre epikriser. Vi kommer jo fra den gamle progrockverden da trommesoloene var så lange at du rakk å gifte deg, få unger, få sparken og bli skilt før neste vers.

I tillegg til suksess med konserter på Kongsberg Jazz, Vossajazz, Olav H- Hauge-dagene i Ulvik, Lillehammer Litteraturfestival og Svalbard litteraturfestival pluss, pluss.

Buicken gjør ikke så ofte konserter, men i 2025 har dette rare og bandet holdt på i 15 år. De tar alle omveier og så nesten rett hjem via storytelling, talking blues, jazz, impro, prog og rock. Ettertenksomme tekster og dagsaktuelle leilighetsdikt i tonesatt scene av musikere fra den ypperste varde. Hør, hør.

Mathias Eick og Amund Maarud i samspill må bare oppleves. Verdensklasse? Ja, vil si det. Begge er Spellemannsprisvinnere. Stalsberg og Saabye leser i moll og smiler i dur.

Buicken har så langt utgitt to bøker og et album sammen, alt har fått terningkast fra 5 og oppover.
Snakker vi kanskje om landets best bevarte livehemmelighet? Mulig dette er gradert informasjon. Vi sees på Hamar by night.

FOTO: Vidar Ruud og Kim Edgar Bachel

Fredag 14. november 2025